Middle management hardst geraakt door crisis

middle managers in crisisOnderzoek van McKinsey onder 1653 managers wijst uit dat het middelmanagement de hardste klappen krijgt tijdens de economische crisis. Het onderzoek toont aan dat middle managers met steeds meer verantwoordelijkheden worden belast, meer stress ervaren en onvoldoende steun van bovenaf voelen. Geen eenvoudige tijd dus, maar hoe kan deze managementlaag zich op een positieve manier onderscheiden?

In tegenstelling tot de middle managers zegt het grootste deel van de topbestuurders goed om te kunnen gaan met langere dagen, zijn ze tevreden over de organisatie, het werk en hun eigen prestaties op de werkvloer. Het gros vindt zijn baan zelfs spannender en zinvoller dan voor de crisis. Het onderzoek is kritisch over het feit dat topmanagers te weinig aandacht besteden aan de middle managers. Ze zouden hen meer moeten motiveren via persoonlijk contact. Dertig procent van de middle managers is niet tevreden over zijn baas.

Een middle manager kan zich echter in deze tijd wel op een positieve manier onderscheiden. Voor een middle manager is het ook belangrijk dat hij in tijden van crisis zijn bereidheid vergroot. Dat wil zeggen: genoegen nemen met meer doen voor hetzelfde salaris. Bijvoorbeeld door buiten werktijd een gespecialiseerde middle management opleiding te volgen om bepaalde vaardigheden te vergroten.  Hiermee onderscheidt je jezelf sowieso ten opzichte van collega’s die dit niet hebben. Daarnaast is ook inlevingsvermogen een belangrijke vaardigheid die in moeilijke tijden extra ontwikkeling vraagt. Zowel naar boven als naar beneden in het bedrijf dien je jezelf als middle manager inlevend op te stellen. Het zijn slechts enkele voorbeelden van manieren waarop een middle manager zich kan onderscheiden.